Lyhyt suomennos:
Miksi Konmari-menetelmä toimii (käyttäytymistaloustieteen mukaan)
Vaihtelunhalun tyydyttämisen harha: Kun valitsemme tulevaa
varten, suosimme monipuolisuutta. Kun valitsemme nykyhetkeä varten, valitsemme
vain tarvitsemamme.
Päätöksentekoon väsyminen: Päätöstenteko on raskasta
aivoille. Kun tavarat järjestää niin, että kaikki vaihtoehdot ovat selvästi
näkyvissä, päätösten teko helpottuu. Eikä tarvitse sanoa ”ei” jokaiselle
tavaralle, jonka joudumme siirtämään pois tieltä etsiessämme roinan seasta
tarvitsemaamme.
Halu minimoida tappiot: Konmarissa ei keskitytä luopumiseen
vaan sen arvostamiseen, mitä jo on.
Katumisen välttely: Kun ei luovu mistään, ei tarvitse katua
tehtyä päätöstä. Kondo muistuttaa, että tavaran voi aina ostaa takaisin, jos
sitä tarvitseekin. Eikä pari ”hups”-poistoa muuta sitä tosiasiaa, ettemme
kaipaa suurinta osaa hävitetyistä.
Tottumus: Muutos vaatii energiaa, joten toistamme vanhaa,
vaikka muutoksen hinta olisi pieni ja hyödyt suuret.
”Tää oli tosi kallis!”: Kondo muistuttaa, että taloudellinen
tappio koettiin jo ostohetkellä. Turhan tavaran säilyttäminen maksaa (vuokra,
tavaran viemä tila jne.) ja vain lisää tappioita. Hävittämällä tavaran voi jopa
tienata. Tavaroiden läpikäyminen aloitetaan helpoista kategorioista ja lisätään
vaikeustasoa, kun kyky tehdä päätöksiä paranee.
Tyytyminen: Suosimme nopeaa tyydytystä pitkäkestoisen onnen
optimoinnin sijaan. Kondo opettaa luopumaan kaikesta, mikä ei tuota iloa.
Lopputuloksena ihminen lakkaa tyytymästä keskinkertaiseen tai välttävään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti