torstai 10. maaliskuuta 2016

Miksi se toimii?

Laajemmin englanniksi.

Lyhyt suomennos:

Miksi Konmari-menetelmä toimii (käyttäytymistaloustieteen mukaan)


Vaihtelunhalun tyydyttämisen harha: Kun valitsemme tulevaa varten, suosimme monipuolisuutta. Kun valitsemme nykyhetkeä varten, valitsemme vain tarvitsemamme.

Päätöksentekoon väsyminen: Päätöstenteko on raskasta aivoille. Kun tavarat järjestää niin, että kaikki vaihtoehdot ovat selvästi näkyvissä, päätösten teko helpottuu. Eikä tarvitse sanoa ”ei” jokaiselle tavaralle, jonka joudumme siirtämään pois tieltä etsiessämme roinan seasta tarvitsemaamme.

Halu minimoida tappiot: Konmarissa ei keskitytä luopumiseen vaan sen arvostamiseen, mitä jo on.

Katumisen välttely: Kun ei luovu mistään, ei tarvitse katua tehtyä päätöstä. Kondo muistuttaa, että tavaran voi aina ostaa takaisin, jos sitä tarvitseekin. Eikä pari ”hups”-poistoa muuta sitä tosiasiaa, ettemme kaipaa suurinta osaa hävitetyistä.

Tottumus: Muutos vaatii energiaa, joten toistamme vanhaa, vaikka muutoksen hinta olisi pieni ja hyödyt suuret.
  
”Tää oli tosi kallis!”: Kondo muistuttaa, että taloudellinen tappio koettiin jo ostohetkellä. Turhan tavaran säilyttäminen maksaa (vuokra, tavaran viemä tila jne.) ja vain lisää tappioita. Hävittämällä tavaran voi jopa tienata. Tavaroiden läpikäyminen aloitetaan helpoista kategorioista ja lisätään vaikeustasoa, kun kyky tehdä päätöksiä paranee.
  
Tyytyminen: Suosimme nopeaa tyydytystä pitkäkestoisen onnen optimoinnin sijaan. Kondo opettaa luopumaan kaikesta, mikä ei tuota iloa. Lopputuloksena ihminen lakkaa tyytymästä keskinkertaiseen tai välttävään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti